18 april 2024, 14:34:22

raad gevraagd

Gestart door BMWfan, 22 februari 2011, 14:18:57

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BMWfan

Goeiedag Goldwingliefhebbers :039:,

Ik rijd nog niet zo overdreven lang met een motorfiets (5 jaar, 30.000km), typical midlife decision :embarrassed:. Nu had ik nooit kunnen denken dat motorijden me zo zou bevallen. Ik rijd nog steeds op de moto waar ik mee leren rijden heb 5 jaar geleden. Een zeer goede BMW K1100LT van '93. Al drie jaar na elkaar doen we een uitstap van een weekje. De laatste maal heb ik echt last gehad van mijn lange benen. Mijn knieën zitten continu tegen de kuip van de BMW :rolleyes:. Kortom, ik zou graag van moto veranderen.

Ik zou me graag een goede toermotorfiets kopen die toch nog enkele jaren meegaat (een jaar of 10, gezien ik normaal niet echt een nieuwscheet ben maar trouw blijf aan een eenmaal gekozen optie. Ware het niet voor mijn zere knieën op mijn BMW, hij ging nog lang de deur niet uit).

Ik heb al enkele moto's overwogen :017:: BMW R1200RT, maar boxer 2-cylinder terwijl ik aan de zachte 4-cylinder gewoon ben; GS, zelfde liedje, Pan, toch beetje klein voor mijn gestalte en niet dat. En dan natuurlijk de Goldwing (nieuw model 1800cc). Al zeer vele malen op gaan zitten en voelt echt goed maar toch weet je niet of dat gevoel na een dagrit van 700km nog even goed zit.

Ik heb dus om te eindigen enkele concrete vraagjes voor jullie.

- Ik ben groot (1,92m) met vooral lengte in de benen. Is zo'n Goldwing op lange afstanden dan nog comfortabel?
- waar moet men speciaal op letten bij aanschaf van een 2de hands Goldwing?
- zijn er punten waaraan men kan zien dat een Goldwing goed/slecht onderhouden is?
- Wat zijn de zwakke punten aan een Goldwing?
- Op mijn oude BMW viercilinder zit standaard aanduiding van de versnelling. Ik heb begrepen dat Goldwing dat niet heeft. Ik kijk er toch regelmatig naar. Ga ik dat niet missen?

Dank om mijn episteltje te lezen en eventueel wat suggesties te geven.

(nu nog) BMWfan, (maar misschien binnenkort Goldwingfan?)

Robert

welkom op het forum bmwfan

wing67 is ook niet van de kleinste
die zal je zeker kunnen antwoorden op de vraag van je lange benen

1200 Aspencade 1985 Satellite Blue Metallic
GONE WITH THE WING

IJSBLOK

Beste BMWfan,

welkom hier op 't forum !

Ben zelf 16 jaar beroepsmatig met BMW onderweg geweest: R65, K75 LT, R80RT, R12RT, en ben ook een volwassen jongen van 1.90 m en 100 kg (nu iets meer maar dat mag je niet tegen mijn vrouw zeggen!)

Het zadel van een K100 kan je normaal toch ook iets hoger zetten, waardoor je zithouding verandert ?

Zonder aanduiding van de versnelling kan je perfect schakelen via je kilometerteller: vergeet niet dat je van eene viercylinder naar een 6 cylinder gaat als je overstapt naar een GL 1500 of GL 1800. na enkele ritten weet je, voel je, zie je dat je in die of die versnelling zit, dus dit is echt geen gebrek. Bovendien zal je dat wel in de handel met de nodige chroom kunnen aanschaffen.

Het grote verschil ? Met de Wing ben je echt aan het cruisen, muziekje op en genieten van de omgeving, maar schrik niet, je hebt power op overschot, en die "johnny" die met zijn getunede Lada Samara targa S in je kont hangt, die zet je in enkele seconden 500 meter terug.

Maar opgelet, je bent wel ietsje breder, zo lijkt het op de Wing, en dan hebben de meeste motorrijders wat angst om nog tussen de file te rijden. Maar ook de Wing is zonder spiegels geen volle meter breed hoor! (met spiegels is mijn 1500 net 1.16 meter)

Zwakke punten ? Dat er zoveel extra's kan worden opgezet, dat je ruzie hebt met de vrouw....

Op letten als je er een gaat kopen ? Ik zou hier iemand meevragen, of afspreken om langs te gaan tijdens een proefrit . . . Pas op, ze willen het niet toegeven, maar Roadwarrior, GWPoes en Jantje beton, dat zijn gedreven ervaringsdeskundigen als het op goldwing aankomt.

Spring anders eens binnen op 12 maart, dan weet je meteen hoe je alles van dichtbij moet gaan bekijken...

Of kom eens langs op 2 april, kan je de rijvaaridgheid bekijken en meedoen?

Een 1500 of een 1800 ? hangt van je budget af, naturlijk, maar ik ken er ondertussen enkele die achteraf toch toegeven dat het met de 1500 net iets leuker...

Maar aarzel niet om daar bij "tips" of "praatjes" nog een topic over te beginnen.
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

juno61

bmwfan ,welkom op het forum, :grin: :grin:

Ken verschillende mensen die overgeschakeld
zijn van BMW naar Goldwing ,en heb er nog geen van horen klagen
integendeel ,één er van is onze vriend shrek ,
deze heeft nog een BMW (denk K1 ) staan ,
en deze man geniet gewoon van zijn ritten met de wing,
kwa rij confort is de Wing beter ,heb ik mij laten vertellen
en indien je wilt kun Je een aanduiding van je versnelling laten plaatsen
(dacht dat deze 120 € kwam )
waarop je zeker moet letten van een tweedehands motor is :

- de dichtingen aan de voorste vering
  en alle soort lekkage van olie
- indien deze motor niet voorzien is van nieuwe banden
  kun je zien of deze niet aflopen (slijt aan ééne kant harder dan ander)
- bij het schakkelen de versnelling niet kraakt  en netjes schakelt
- mooi starten en een constante toerental heeft
- aan de Balhoofd en omgeving geen deuk of dergelijke heeft (geaccidenteerde motorfiets)

ben er van overtuigd dat je zeker confortabel 700 à 800 km mee rijd
hier zijn meerdere mensen die groot van gestalte
zijn die op dit gebied U meer uitleg kunnen geven
Noem hier een paar mensen
o.a. Ijsblok ,Wing 67 ,G.W.Poes ,Loewieke ,Sir Jupiler ,e.a.

Wil U zeker niet beinvloeden ,
maar je doet ermee een goede keuze van over te gaan naar de Goldwing

wens je nog vele mooie en veilige km toe,met gelijk welke motor je rijd

Mvggr
Rafke  :victory: :victory:


Een vriend is iemand die tijdens je leven tegen je zegt, wat anderen na je dood vertellen

wing67

awel, we zullen der eens ne Goldwingfan van maken...... :grin: :grin:
Ben ook 1.92 m en heb met die lange knoken geen probleem, heb nog voldoende beenruimte naar de kuip toe, dus das al een positief puntje, niet. :039:
Ik zou zeggen, spring eens binnen, en zet u er (voorzichtig) op, maar dan ben je verkocht...., als je dan nog het juiste bedrag neertelt, is ie van jou.... :13: :13: :great: :great:

Domi

goldwingfan van hartelijk welkom hier op dit mooie forum.

En veranderen van motor naar een goldwing dit kun je u nooit beklagen daar ben ik zeker van .
Ik heb juist het omgekeerde ben eerder een beetje te klein voor de wing , maar het lukt toch aardig hoor .
Hoop u binnenkort ook goldwingfan te mogen noemen  :great:

loewieke

22 februari 2011, 19:30:24 #6 Laatste wijziging: 22 februari 2011, 19:35:17 door loewieke
Welkom op het forum BMW fan.
Ik had ook eerst een BMW met indicator voor versnellingen.
Remmen was ook zoiets ,kwam van de R1100RT met brembo remmen en vond in het begin ddat er bij de wing iets haperde aan de remmen.
Was wel effe wennen ,maar het went zeer snel.
Heb mij de overstap van BMW naar goldwing 1500 nooit beklaagd.
Neem zeker je tijd en ga er naar vele zien,leer je ontzettend veel van de wing,zo heb ik het indertijd gedaan.
Kende niks van een wing,heb Belgie doorkruist om er eentje te vinden,en weet je welke het is geworden.
De eerste die ik had bezocht,vroeg teveel en had zelfs 1000euro meer geboden dan zijn marktwaarde en een maand later belde ze ,dat ik hem voor diene prijs mocht hebben.
Wing was echt in nieuwstaat en had toen op zijne teller 39000km,was echt manikaal onderhouden.
Kijk op  plaatsen dat ontrokken is voor het oog.
Ik ging steeds naar het achterste wiel kijken van de 1500.
Moeilijk te poetsen en zeker als je geen moterbrug hebt.
Ging er van uit als dat mooi gepoetst was ik meer kans had om een goede wing aan te schaffen.
Iemand die zich getroost dit te poetsen en andere moeilijke plaatsen die zorgd doorgaans dat de rest ook pico bello is.
Geen garantie natuurlijk maar wel een groot plus punt.
Elk jaar  krijgt die van mij een grote poetsbeurt,alles dat eraf gaat er dan ook af en wordt gepoetst.
Zadel alle plastieken onderdelen worden grondig gereinigd.
Heb dan wel en dagje of twee mijn bezigheid,maar vind dat dit hoort bij de hobby.
Vraag zeker of je een testritje mag rijden.

Mvg Loewieke :039:

Jantje Beton

22 februari 2011, 20:47:43 #7 Laatste wijziging: 22 januari 2012, 09:50:10 door Jantje Beton
BMW Fan welkom bij de bende ik zou zeggen laat je bloed lopen waar het moet en stap gerust binnen in de Goldwing wereld maar doe ons allen een plezier koop nooit een ?????????????je weet wel welke kleur en wat die uitnodiging van onze Wing 67 betreft laat het niet koud worden je mag de schouwroom rond rijden dus daar zekers op ingaan :017: :13: :13: :13: :13: :victory: :great: :13:
<br />Wees niet bedeesd want Jantje is op het forum geweest

loewieke

Jantje we weten wel waar je naar toe wil,maar hebt het honneur het zelf te posten.
Mooi hee toch dat kleurke.

Mvg Loewieke :039:

Jantje Beton

Lowieke :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :great: met 2 pootjes erin hé
<br />Wees niet bedeesd want Jantje is op het forum geweest

IJSBLOK

Citaat van: loewieke op 22 februari 2011, 21:46:52
Jantje we weten wel waar je naar toe wil,maar hebt het honneur het zelf te posten.
Mooi hee toch dat kleurke.

Mvg Loewieke :039:

Ach Loewieke, ik heb 'm ook al een pb'tje gestuurd, om te zeggen dat hij moet ophouden met te vitten over die grondkleur van Wing67... :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13:
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

wing67

BINGO...... :great: :great: :great:

Jantje Beton

We hebben hem Witte hij staat er met heel zijn Kli................... in :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :13: :85: :85: :85: :85: :85: :08: :08: :08: :08: :08: :08:

SJIEK ES MICH DAT
<br />Wees niet bedeesd want Jantje is op het forum geweest

Robert

en is wat rafke geschreven heeft zowat juist?

zijn dat de punten waar deze man op moet letten?
1200 Aspencade 1985 Satellite Blue Metallic
GONE WITH THE WING

wing67

arm schaap....... :017: :embarrassed: :embarrassed: :embarrassed: :lipsrsealed:

TUURLIJK WEBBIE !!! :great: :great: :great: