5 mei 2024, 06:11:36

2013 goe begonnen

Gestart door IJSBLOK, 11 januari 2013, 20:43:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

texwing

WATTTTTTTTTTTT       :sign0065:............8 UUR.........zooooooooo, weet je wel hoelaat ik dan moet vertrekken uit kortrijk??

om maar te zwijgen over de tijd dat ik moet opstaan.......en dat op me vrije dag   :shocked:

JohanVP

9 uur texwing, t'is al zomeruur ondertussen
JohanV
GL1800DL 2012  104000km
roadrunner 2012
[IMG]

IJSBLOK

Citaat van: texwing op  5 april 2013, 21:13:08
WATTTTTTTTTTTT       :sign0065:............8 UUR.........zooooooooo, weet je wel hoelaat ik dan moet vertrekken uit kortrijk??

om maar te zwijgen over de tijd dat ik moet opstaan.......en dat op me vrije dag   :shocked:


Ik denk dat je nu nog slaapt of al slaapt, Texwing...

Vanuit Kortrijk over Brussel naar Lummen is circa 165 km, en volgens Google maps op dit ogenblik 1 uur en 35 minuten... dus om 07.30 uur vertrekken en 120 km/u + BTW rijden en je bent te vroeg !
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

IJSBLOK

Dus voor alle duidelijkheid, ik "bouw" een beetje verder op de vorige jaren: de "tips and trics" die ik toen mee gaf, gaan nu terug boven gehaald worden. Bij aanvang van het traject (dus op de plaats waar we samenkomen) zal ik dat nog wel eens herhalen.
In de eerste plaats gaan we terug een beetje oefenen, waarbij we vertrekken van een aantal onderdelen van het rij-examen voor motorrijders... alleen bouw ik er een paar extra dingen rond, die zeker de meer geoefenden onder ons zullenaanspreken!
Gezien de pech die MAG kende bij hun opstart-weekend heb ik hen voorgesteld om mee te komen spelen, we hebben uiteindelijk een oefenveld groot genoeg voor 200 motorrijders, maar dat gaat niet door. Niet goldwing-rijders zijn ook welkom, zoals steeds sluiten we niemand uit . . . (als hun machine té lelijk is, moeten ze wel achteraan aansluiten, hé) 
Na een middagpauze beginnen we aan een korte rit, die ons naar Vlaams Brabant zal brengen. Bedoeling was de taverne Jeffrey's in Diest, waar de allereerste ontmoeting van dit illustere forum plaatsvond, maar helaas zijn die net dan in verlof. Onze officiële baancommissaris heeft echter een waardig alternatief gevonden !

Belang dit jaar ligt nu wel op 3 onderdelen onderweg:
NIET REMMEN : net zoals het eerst jaar verplicht ik jullie om veel "defensiever" te gaan, en meer af te remmen op de motor. Bedoeling is dat je onderweg de remmen niet aanraakt. Ik heb het ritje getest, en dat is ongelooflijk moeilijk. Als het echt niet anders kan, mag je remmen, maar probeer het niet te doen. Als je toch je rem gebruikt, speelt het tweede moeilijke deel:
ER MAG GEEN VOET AAN DE GROND! Dit zal er ook toe leiden dat je ongewild defensiever gaat rijden, oplettender voor je omgeving, en dit komt de veiligheid ten goede.
BOCHTENWERK en dan bedoel ik niet alleen de kleine korte bochtjes zoals je ze in de Ardennen vindt, nee, ook de grote en lange bochten komen hier aan bod... Ik wil jullie ook dit jaar het "betere bochtenwerk" bijbrengen, zowel voor de recreatieve rijder als voor de goldwinger die de CBR's en de Fireblades uit de wielen wil rijden. Dus aan de buitenzijde aan de bocht beginnen, en heel rustig en beheerst aan die buitenzijde blijven 'hangen' tot je het einde van de bocht kan zien: dan kanje de motorfiets opzij laten vallen als je op datzelfde ogenblik ook het gas open draait. Je zal merken dat je dan tegen een flinke snelheid uit een bocht kan komen, maar dat je door de gas open te draaien die motorfiets als vanzelf terug vertikaal brengt zoals het hoort...
Bochten nemen, wat je ook dikwijls in Youtube-filmpjes ziet (zoals bij het beklimmen of afdalen van die bewuste berg daar in the States, waar ze in de bocht allemaal onderuit gaan). Veel motorrijders houden dat ding tussen hun benen wel recht, maar vraag niet om daar nu eens mee in de bocht te gaan, want dan zie je veel knoeiwerk. Ik ging eens met een BMW 850 RT een Fireblade achterna: hopeloos denk je dan, die reed zo van me weg. Maar dan komt er (aan het einde van de Noorderlaan in Antwerpen richting binnenstad) een mooie vrij korte bocht van 90° graden. Welnu, ik heb in die bocht moeten bijsturen en ben dat kieken op die Fireblade gezwind voorbij gegaan. Hij kon heel vlug optrekken, goed rechtdoor rijden, maar in de bochten...

Nu is het helemaal niet de bedoeling om de goegemeente hier te leren hoe ze moeten vlammen in de bochten, en bochten moeten nemen tegen 200 km/u, nee, integendeel ! Het is de bedoeling om jullie te laten zien hoe je ideaal je bocht neemt, zodat je langs alle kanten qua veiligheid nog overschot hebt, zodat je dus nooit tot "op het randje" moet gaan. Dat heeft niets met snelheid te maken, het gaat gewoon over veilig bochten nemen, en er nog van genieten ook ! En sorry voor sommigen hier aanwezig, maar je voetsteunen afslijpen in de bochten, tja, dat is dus niet echt veilig: het kan perfect, en het heeft te maken met diep te gaan hangen, maar je hebt aan die kant géén veiligheidsmarge meer, die heb je opgebruikt, want de volgende stap aan die kant is met die voetsteun vasthaken. Dus je moet de bocht zo nemen dat die voetsteun NIET aan de grond komt, dan weet je dat je daar nog dat beetje overschot hebt... Extra veilig !


U zal dus een oefening moeten doen, die simpel lijkt, maar toch veel evenwicht en rijkunst vergt ! (is een oefening van de rijopleiding van de federale politie). Vandaar dat we hier een korte rit van maken, weet dat in de federale opleiding ritten van 300 km per dag (van 8 uur) géén uitzondering zijn, en dan moet het ook zo...

PROBEER MAAR AL EENS: doe die oefening van het niet remmen en geen voetjes aan de grond maar eens op een parcours dat je regelmatig of dagelijks doet: je zal merken dat je nu veel aandachtiger moet zijn, dat je niet meer op 'routine' kan rijden... En zo ben je veel voorzichtiger !



1 opdracht voor alle deelnemers: je moet nu al beginnen sparen, want het is wenselijk dat iedere deelnemer ter plaatse ten minste drie lege kunststof flessen bijheeft van water of zo, dit om op de parking een parcours uit te kunnen zetten... Eventueel vul je een fles terug met kraantjeswater, dan verdelen we dat ter plaatse over de flessen, die kunnen dan beter tegeneen stootje.

Het gaat dus al zo:

1. De plaats van afspraak is te 09.00 uur de Truckstop 26bis te Heusden-zolder, makkelijk bereikbaar via de afrit 26bis op de E313 richting Luik, net voorbij het klaverblad van Lummen..

2. Het parkoers van "dag veilig motorrijder" wordt een beetje aangepast voor de winger, en dan gaan we nog een ritje doen met de hoger genoemde moeilijkheden.

3. Deelnemen is vrij én gratis, mits men drie lege petflessen of zo meebrengt

4. Ongeacht het weer, mag je pas deelnemen in volledige uitrusting, dus een echte motorrijderbroek en -vest, helm uiteraard én goede handschoenen: het gebeurt elk jaar weer op de "dag veilig motorrijden", dat er mensen gekwetst zijn, omdat ze tegen lage snelheid ten val komen, waarbij de motorfiets hooguit een krasje heeft, maar het vel van de bestuurder aan het asfalt plakt...

5. No alcohol, geen druppel, want je gaat bewegingen moeten uitvoeren die je niet gewoon bent

6. Na de oefeningen ter plaatse en de middag-snack doen we samen nog een navolgende tocht van een aantal kilometer, maar geen plezierreisje, extra concentratie zal nodig zijn

7. Verwacht geen volledige rijvaardigheidscursus, de bedoeling is om u eenvoudige doch zéér doeltreffende technieken te tonen, die achteraf zeer makkelijk om het even waar in te oefenen zijn, die ook zo simpel zijn dat je eigenlijk zult zeggen "was het dàt maar"! Maar als je ze eigen hebt gemaakt, zal zeker uw duo-passagier aangenaam verrast zijn met uw verbeterde rijstijl !
En als ik even reklame mag maken: ook voor de trike-rider zit er wel wat in, dus aarzel niet, zou ik zeggen....

NOG EVEN OVER DODE HOEKEN VAN DE ANDERE WEGGEBRUIKERS
Defensief en veilig motorrijden draait ook daarom: blijf niet hangen schuin achter een andere weggebruiker: drie of vier meter verder vooruit, naast het raampje van die chauffeur, ben je veilig, NIET schuin achter die chauffeur ! Hier moet je dus gas geven tot je in die kerel zijn ambinoculair gezichtsveld zit, en niet rekenen dat die chauffeur wel een asferische linker buitenspiegel heeft !

Als motorrijder moet je rekenen op het ambinoculair gezichtsveld van anderen. Het "binoculair" gezichtsveld kent iedereen, dat is het stuk dat je echt met je beiden ogen kan zien. Als je dus je hand voor je ene oog houdt, en je ziet van aan die friettent langs dat berkenbosje tot aan die garage, en dan een hand voor je andere oog, en dan zie je het stuk van aan dat berkenbosje langs die garage tot aan die café, welnu, dan noemt men het stuk van aan het berkenbosje tot aan die garage het binoculair gezichtsveld. Al wat je daarin ziet, ga je "beredeneren", je ziet het met beide ogen, je hebt dus ook dieptezicht, kleur en goede scherpte van die dingen. Het stuk van aan de friettent tot aan het berkenbosje, en aan de andere kant van aan de garage tot aan het café, die stukken zitten in je ambinoculair gezichtsveld. Je kan ze niet duidelijk inschatten, de dingen die daar verschijnen, ze zitten in je ooghoek, je kan er geen diepte op kleven. Is daar een flits, dan ga je automatisch daar van weg. Als je dus met je motorfiets in dat ambinoculair gezichtsveld verschijnt van die chauffeur, gaat die nooit naar je toe komen, eerder wegdraaien! Probeer maar eens bij iemand, met je hand naast diens hoofd komen: die wijkt onmiddellijk uit naar de andere kant...

Wat lul ik dan over die asferische spiegel ? Welnu, je hebt aan de auto ofwel een sferische spiegel, een gewone licht bollende spiegel met één vlak, of een asferische spiegel, waarbij de buitenzijde van die spiegel vanaf een bepaald punt een andere bolling heeft, en dan de "dode hoek" kleiner maakt. Als motorrijder mag je nooit rekenen op die asferische spiegel, je moet, als je defensief wil rijden, er steeds van uit gaan dat die chauffeur een erg grote dode hoek heeft...

Gas geven dus, desnoods dichter op je voorligger kruipen, in dit geval is dit veel veiliger dan half achter die wagen blijven !
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

IJSBLOK

Ik krijg hier PB'tjes over het stukje van die spiegels, daarom nog even duidelijker maken:

CiteerAls motorrijder moet je rekenen op het ambinoculair gezichtsveld van anderen. Het "binoculair" gezichtsveld kent iedereen, dat is het stuk dat je echt met je beiden ogen kan zien. Als je dus je hand voor je ene oog houdt, en je ziet van aan die friettent langs dat berkenbosje tot aan die garage, en dan een hand voor je andere oog, en dan zie je het stuk van aan dat berkenbosje langs die garage tot aan die café, welnu, dan noemt men het stuk van aan het berkenbosje tot aan die garage het binoculair gezichtsveld. Al wat je daarin ziet, ga je "beredeneren", je ziet het met beide ogen, je hebt dus ook dieptezicht, kleur en goede scherpte van die dingen. Het stuk van aan de friettent tot aan het berkenbosje, en aan de andere kant van aan de garage tot aan het café, die stukken zitten in je ambinoculair gezichtsveld. Je kan ze niet duidelijk inschatten, de dingen die daar verschijnen, ze zitten in je ooghoek, je kan er geen diepte op kleven. Is daar een flits, dan ga je automatisch daar van weg. Als je dus met je motorfiets in dat ambinoculair gezichtsveld verschijnt van die chauffeur, gaat die nooit naar je toe komen, eerder wegdraaien! Probeer maar eens bij iemand, met je hand naast diens hoofd komen: die wijkt onmiddellijk uit naar de andere kant...

Iets wat je met je twee ogen tegelijkertijd ziet, daar kan je een diepte, een snelheid aan geven. Als je aan de toog zit zie je die pint op twee of drie meter zo staan, en die kan je zo pakken. Doe nu één oog dicht, en dan heb je kans dat je naast die pint begint te grabbelen, want je bent de "diepte" kwijt die je nodig hebt om de juiste plaats te gaan bepalen. Ik ben zeker dat als ik het hier met pintjes uitleg, dat iedereen mee is !

Iets wat in een flits in een ooghoek te voorschijn komt, daar reageer je sterk op, in een flits, om die bal of wat dan ook te ontwijken. Hoe komt dit ? Wel dit is verschenen in ons ambinoculair gezichtsveld, je ziet het maar met één oog, en je hersenen hebben een probleem, want kunnen er geen diepte of snelheid op plakken, en dus ga je in een reflex reageren, weg van dat gevaar....
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

chrisbiker

die pinten uitleg was niet nodig  :s_laugh: :s_laugh: maar ik ben effekkes gaan oefenen,en het ziet er niet goed uit :sad: :sad: ook al rij ik tamelijk defensief op een klein rit van ongeveer 70 km een tientallen keer remmen moeten gebruiken, maar toch minder als gewoonlijk, bochten zonder ervoor te remmen 1 gemist slecht kijktechniek, en voorts nog altijd koude pollekkes, dus het zal zweten worden  :17: :17: :17:
Een week-end zonder crème......is een week-end niet geleefd.

IJSBLOK

als je bedenkt dat "efkens" toch minder dan een half uur duurt, heb je minstens 140 km/u gereden ! Dus echt defensief ????


Ik heb mijn twijfels  :lipsrsealed: :lipsrsealed: :lipsrsealed: :lipsrsealed: :lipsrsealed: :lipsrsealed: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

Cooper

Citaat van: JohanVP op  5 april 2013, 20:46:56
...

en rond hoe laat zijde gij aan tvertrek ongeveer?

En nu even op de echte vraag van JohanVP antwoorden: We zoeken er omstreeks 10 uur te zijn Johan.  :13:

Maar nu gaan we weer verder "goe beginnen"  :grin:
roadrunner 2011<br />roadrunner 2012<br /><br [/URL]<br />Starrider: 

IJSBLOK

+1 Patrick,

wat kan mij die geitenstoet schelen, ik heb het hier over 'goe begonnen'....

Maar prima dat je toch het juiste antwoord aan JohanVP doorgeeft !
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

texwing

Dat lijkt wel leuk .......rijden zonder remmen......maar is dat niet verwarrend voor je achterligger??
je wordt vanaf dag 1 al gehersenspoeld dat een remlicht brand als je voorligger vertraagt......
daar reageer je dan ook op . bewust of onbewust
en tegenwoordig met de dagelijkse stress en het bijhorende bumberkleven rijden ze zo je topkoffer in als er geen signaal is bij vertragen
of mis ik iets hier?

IJSBLOK

Belgische wegcode, Koninklijk Besluit van 1.12.1975

Artikel 10. Snelheid
10.1.
1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
    De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zo niet en indien mogelijk, door een teken met de arm.



Met andere woorden, uw achterligger zal zijn snelheid moeten aanpassen, en bumperkleven mag niet...
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

hugske

Klopt,
maar volgens ditzelfde Kb artikel 10.2   De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zo niet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Bijgevolg is afremmen op de motor  ( zeker in sterke mate )  zonder dit kenbaar te maken  door een van voorgaande ook een inbreuk ,  of zie ik dat verkeerd ??

Mvg

Hugske


Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.

texwing

en dan treed murphy's wet in werking........als iedereen zich aan de regels hield....., tis gewoon hoe ik et zie wat betreft defensief rijden
zonder remlicht ben je bijna een haasje voor de jagers

IJSBLOK

Nee, Hugske, dat is geen inbreuk: je zal nooit een echte 'noodstop' kunnen doen enkel remmend op de motor... trouwens, als je even met je arm wappert, is het al in orde...  :13:

Je zal merken dat als je aan een rit begint met de gedachte van niet te remmen, je zeer voorzichtig gaat rijden: die vrouw die daar wandelt in de omgeving van die oversteekplaats, ga je nu in de gaten moeten houden, daar waar je die anders wel opmerkt, maar je zal wel remmen als ze effectief naar de oversteek stapt...nu mag je niet remmen, dus het gas moet er al af als je ze opmerkt... en dat is erg defensief. Bovendien zal je duo dit uitermate appreciëren, omdat het rijden zachter en soepeler zal verlopen...


En texwing, laat die haas nu in zijn kot, die moet paaseieren beginnen maken voor volgend jaar !  :s_laugh: :s_laugh: :s_laugh:
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

Herkules

Hé Ijsblok, dat is prachtig voorbereid !! Zoveel info zeg... ik kijk er al naar uit.
jij verdient een dikke +1 :sign0098:
Herkules