Goldwingforum.be

Algemeen => Goldwing Trike => Topic gestart door: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 14:14:42

Titel: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 14:14:42
Zomaar uit de Belgische wetgeving, het Koninklijk Besluit van 10.10.1974:

Artikel 33. Ruitenwisser
Wanneer een voertuig op meer dan twee wielen is uitgerust met een voorruit, moet de voorruit zijn voorzien van een of meer doelmatige ruitenwissers waarmede voor de bestuurder vanaf zijn zitplaats een voldoend uitzicht wordt verkregen.
Deze ruitenwissers moeten kunnen werken zonder dat zij voortdurend door de bestuurder behoeven te worden bediend

Artikel 34. Ruitensproeier
De voertuigen op meer dan twee wielen die met een voorruit zijn uitgerust moeten van een ruitensproeier zijn voorzien.


Artikel 35bis. Gevaarsdriehoek
De voertuigen met meer dan twee wielen moeten een gevaarsdriehoek aan boord hebben voor het signaleren van een geïmmobiliseerd voertuig of van een op de openbare weg gevallen lading.
De gevaarsdriehoek moet overeenkomstig zijn met de specificaties vastgesteld door het koninklijk besluit van 3 december 1976 inzake de goedkeuringsvoorwaarden van de gevaarsdriehoeken voor automobielvoertuigen
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: wing67 op 13 augustus 2013, 14:41:20
Citaat van: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 14:14:42
Zomaar uit de Belgische wetgeving, het Koninklijk Besluit van 10.10.1974:

Artikel 33. Ruitenwisser
Wanneer een voertuig op meer dan twee wielen is uitgerust met een voorruit, moet de voorruit zijn voorzien van een of meer doelmatige ruitenwissers waarmede voor de bestuurder vanaf zijn zitplaats een voldoend uitzicht wordt verkregen.
Deze ruitenwissers moeten kunnen werken zonder dat zij voortdurend door de bestuurder behoeven te worden bediend

Artikel 34. Ruitensproeier
De voertuigen op meer dan twee wielen die met een voorruit zijn uitgerust moeten van een ruitensproeier zijn voorzien.


Artikel 35bis. Gevaarsdriehoek
De voertuigen met meer dan twee wielen moeten een gevaarsdriehoek aan boord hebben voor het signaleren van een geïmmobiliseerd voertuig of van een op de openbare weg gevallen lading.
De gevaarsdriehoek moet overeenkomstig zijn met de specificaties vastgesteld door het koninklijk besluit van 3 december 1976 inzake de goedkeuringsvoorwaarden van de gevaarsdriehoeken voor automobielvoertuigen

dus laat die keuring maar komen veerle, ik zou toch voorzichtig zijn betreft uitspraken van de motorkeuring, we zijn nog maar een uurtje verder en je word weliswaar al afgekeurd voor een idiote kloteregel, waar niemand wat aan heeft....  :017: :017: :embarrassed:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Veerle op 13 augustus 2013, 20:33:42
Nogmaals herhalen hier...een" voorruit"  is volledig omlijnd door omkadering en is wind en waterdicht...aangezien op een motor of een trike er dus geen voorruit bestaat...enkel een windscherm is deze regel hier dus zeker niet van toepassing.  :shocked: :shocked: :shocked:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 20:45:45
Citaat van: webbies wife op 13 augustus 2013, 20:33:42
Nogmaals herhalen hier...een" voorruit"  is volledig omlijnd door omkadering en is wind en waterdicht...aangezien op een motor of een trike er dus geen voorruit bestaat...enkel een windscherm is deze regel hier dus zeker niet van toepassing.  :shocked: :shocked: :shocked:

Van waar komt die definitie van "voorruit" ?
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: wing67 op 13 augustus 2013, 21:12:10
Citaat van: webbies wife op 13 augustus 2013, 20:33:42
Nogmaals herhalen hier...een" voorruit"  is volledig omlijnd door omkadering en is wind en waterdicht...aangezien op een motor of een trike er dus geen voorruit bestaat...enkel een windscherm is deze regel hier dus zeker niet van toepassing.  :shocked: :shocked: :shocked:
mmh... waar staat die definitie geschreven ?? dees is weer voldoende om twijfel te trekken..., maar goed, denk niet dat er iemand om een ruitenwisser komt zagen op een keuring..., maar het punt is..., ze weten wel waarmee ze beginnen, verlichting, pinkers, remlicht, enz..., maar ----> waar eindigd het ..., die blijven bezig met uitvinden, geloof het maar ...  :iagree:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 21:17:53
Daar heb je 200 % gelijk in, Wing67, en DAAR  moeten die belangengroepen iets aan gaan doen !
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: wing67 op 13 augustus 2013, 21:19:45
Citaat van: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 21:17:53
Daar heb je 200 % gelijk in, Wing67, en DAAR  moeten die belangengroepen iets aan gaan doen !
krijg ik nu ook eens een pluske ...  :017: :017:  :017:  :85: :s_laugh: :08:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Veerle op 13 augustus 2013, 22:01:11
Definitie van voorruit komt van de politieagent aan onze overkant....op een motor of een trike heb je geen voorruit maar wel een windscherm!
Ze gaan hier inderdaad geen problemen over maken...maar ik vind wel dat ze mogen controleren op veiligheid van remmen en lichten en breuken in het chassis.
Er moet inderdaad gepraat worden met de regering ivm de technische controle....daar ben ik het volledig mee eens!
Volgens onze overbuur is er op geen enkele motor een "standaard" mistlicht voorzien....deze wist me te vertellen dat bij hevige mist geen enkele motor met zijn 2 standaardlichten echt goed zichtbaar is in het verkeer! Stof tot nadenken....mijn gedacht !
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 22:11:40
Volgens mij is uwe overbuur niet helemaal goed geïnformeerd: een motorfiets moet zelfs geen richtingsaanwijzers hebben !

En hoe durft die zich uit te spreken voor alle politiemensen in België  ? Ik kreeg gisteren nog een mailtje van iemand, er was een motorrijder door een collega van uw overbuur opgeschreven omdat hij handschoenen zonder vingers droeg op de motorfiets ! Zijn volgens mij ook handschoenen, ik weet niet hoe ik die dingen anders moet noemen...

Dus ik weet niet of elke politieman die definitie van voorruit en windscherm zo zal hanteren, IK steek daar mijn hand niet voor in het vuur !
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: wing67 op 13 augustus 2013, 22:15:07
dus definitie ! steek de overbuur in een doos en stuur hem naar Zimbabwé  :85: :85: :85: :85: :85:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 22:25:15
Probleem in onze wetgeving is dat er een hoop definities ontbreken... En dan kan iedereen zijn gangetje gaan, natuurlijk !

bij die foto's van de Rune Rally, daar is er eentje met een windscherm: dat is in kunststof, en niet doorzichtig, dus geen discussie!

Maar als het giet van regenen, ben ik maar wat blij dat ik op de wing achter de voorruit zit, zeker als er geen wind is...
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: hugske op 13 augustus 2013, 22:35:08
t'is nochtans simpel hoor , ruiten zijn van glas ( al dan niet gelaagd )  en schermen van plastic.


Mvg

Hugske
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Robert op 13 augustus 2013, 22:38:06
 :13: :13: :13: :13:
:08: :08: :08:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Veerle op 13 augustus 2013, 22:47:09
Citaat van: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 22:11:40
Volgens mij is uwe overbuur niet helemaal goed geïnformeerd: een motorfiets moet zelfs geen richtingsaanwijzers hebben !

En hoe durft die zich uit te spreken voor alle politiemensen in België  ? Ik kreeg gisteren nog een mailtje van iemand, er was een motorrijder door een collega van uw overbuur opgeschreven omdat hij handschoenen zonder vingers droeg op de motorfiets ! Zijn volgens mij ook handschoenen, ik weet niet hoe ik die dingen anders moet noemen...

Dus ik weet niet of elke politieman die definitie van voorruit en windscherm zo zal hanteren, IK steek daar mijn hand niet voor in het vuur !
Wat betreft mijn overbuur zijn collega...daar ga ik mij niet over uitspreken... daar ben ik niet van op de hoogte ... en heeft volgens mij niets te maken met dit euvel!Maar inderdaad handschoenen zonder vingers zijn ook handschoenen...dan moet de wet maar duidelijker zijn! Rob rijd ook zonder vingers bij warm weer! By the way....
Heb juist onlangs ook te horen gekregen van een groep motorrijders dat ze van een café een 50-tal meter verder in groep gingen tanken en 1 motorrijder had zijn handschoenen niet aan gedaan en kreeg daar een boete voor van 50 euro ter plaatse te betalen....terwijl de agent (met begeleider op 2e motor) de groep was gevolgd en zelf zonder handschoenen reed! Hij werd door de groep motorrijders hierover aangesproken. Ze waren tenslotte ook met zijn allen getuigen.....waarop de begeleider toesprak dat ze het beter zo zouden laten dan...maar de "leider" ging door en besloot toch de boete te innen. Ondertussen is er door de hele groep een klacht ingediend over dit voorval...en ze wachten dus nog!
En een motorfiets zonder richtingaanwijzers???? :shocked: :shocked: :shocked: Dat is volgens mij zeker geen definitie van veilig verkeer!
Dus hebben de onderhandelaars volgens mij nog veel werk voor de boeg! En veel te bespreken om de wetgeving optimaal te maken voor ieders veiligheid!
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Veerle op 13 augustus 2013, 22:54:37
Citaat van: hugske op 13 augustus 2013, 22:35:08
t'is nochtans simpel hoor , ruiten zijn van glas ( al dan niet gelaagd )  en schermen van plastic.


Mvg

Hugske
Ja Hugske....dat heb ik ook juist te horen gekregen...windscherm is van plastiek en voorruit bestaat uit glas en is volledig omlijnd en wind en water dicht...volgens mij hebben die besprekingen over de wetgeving nog enkele" uurtjes" nodig of misschien wel dagen om tot een volledig "waterdicht" besluit te komen kwestie de keuring!  :shocked:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: juno61 op 13 augustus 2013, 22:57:20
Wat mij betreft blijft die technische keuring voor mij een hoop zever
dat ze meer controle doen langs de weg ,

er gaat gebeuren zoals bij wagens voor de keuring, dan word alles in originele staat gezet ,
na de keurig word de auto weer verlaagd ,sportuitlaten ,de vensters volledig getint ,
en velgen die de kas schuren ,dus welke zin heeft het

Mijn remmen en verlichting zorg ik dat die in orde zijn ,
zoals andere motorijders zorgen we dat dit in orde is
want dit heeft ten slotte te maken met onze veiligheid

Rafke
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Veerle op 13 augustus 2013, 23:11:34
Ja Rafke...jij zorgt dat alles in orde is...en mijne Webbie ook....en alle leden van dit Forum ook (hoop ik)  :13:
Maar niet iedereen is van diezelfde mening en rijdt er maar op los!!!! In orde of niet!
Begrijp je wel hoor.....zit ook met gemengde gevoelens....voor de ene is die keuring een overlast en een meerkost...maar voor de andere een must!
En zoals altijd zegt het spreekwoord....de ene boet voor de andere!
Wat er ook van voort komt.....ze moeten een keuring uitvoeren op veiligheid...niet oordelen over de opsmuk en de toeters en bellen die zijn toegevoerd...tenslotte zijn dat show-elementen en dat heeft niets met de rij-veiligheid te maken....alhoewel...hoe meer lichtjes....hoe meer zichtbaarheid voor de andere bestuurders op de baan!
Kweet wel dat ik me hierdoor dik in de nesten kan werken...maar dit is mijn mening....tenslotte worden alle motorrijders over dezelfde kam gescheerd...in orde of niet....en dan heb ik liever dat onze motors veilig gekeurd zijn voor het verkeer ...is voor mij persoonlijk een meerwaarde zodat ik weet dat mijn ventje met een "veilig" machientje op de baan is  :13:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: juno61 op 13 augustus 2013, 23:37:00
Ben benieuwd hoe je gaat reageren als één van die pipo's op de keurig
op jullie moto gaat zitten gaaaaaaas geven en achteraf tegen Jou gaat zeggen
dat zij niet verantwoordelijk zijn voor schade aan je motor kuip of koffers
Kalf is al verdronken en er komt keuring op moto's ,
maar nu gaat het mij ,om hoe die keuring gaat gebeuren
als het echt om veiligheid gaat ,akkoord ,heb bestelwagens van aannemers gezien ,
dat je niet begrijpt dat die door de keuring geraken (ROT)

weet van bepaalde type moto's dat die nieuw zijnde slecht remmen (Repsol Honda 1000RR)
waar ligt die rem marge als het zo van fabriek komt

dit is de rede dat die ministers van alles goedkeuren,
omdat ze weten dat er onenigheid is ,en dan halen ze hun slag binnen,
ze zijn bezig om te verplichten van met een elektrische fiets minimum één lesuur te volgen
dat krijgen ze ook nog erdoor ,en ik zie het zelfs zover komen dat je verzekering moet gaan
betalen op een elektrische fiets ,en zelfs fiets keuring ,want dan zijn ze weer aan het verdienen

HEEFT DIT ALLEMAAL NOG IETS TE MAKEN MET VEILIGHEID

rafke  :victory:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Veerle op 13 augustus 2013, 23:53:46
Ja Rafke...begrijp je standpunt volledig!
Rob staat hier ook al klaar in de startblokken met een mes....hij zegt...hoe gaan ze mijn motor keuren???? Gaan ze hem op rollen zetten om de remmen te testen???
Dat Goldwing geval weegt wel 400 kg! Wie gaat dat recht houden???
Als dat omvalt en er een kras of bluts in komt...dan zet hij in die vent ook en kras of een bluts!!!
Er zal nog veel werk nodig zijn en nog veel bespreekuurtjes in de regering om dit alles tot stand te laten komen...maar vroeg of laat komt die technische controle toch tot stand...daar is geen weg naast! We moeten ons erbij neer leggen vrees ik. En dan denk ik dat die 20 euro (hoop dat het ni meer gaat kosten) op jaarbasis toch zal bij dragen tot een "algemeen" veiliger motorverkeer op de rijbaan. Laat ons alle twijfel geven aan de verantwoordelijken...en dat ze dan maar is een andere "OORZAAK"naar het TE VEEL aan motor ongevallen op de rijbaan zoeken!
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Jantje Beton op 16 augustus 2013, 06:58:43
Dat Goldwing geval weegt wel 400 kg! Wie gaat dat recht houden???


:017: :017: :017: Wie gaat dat recht houden blijft die niet rechtstaan op 3 wielen  :017: :017: :017: :017: :017: :017: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: [IMG]http://smileys.on-my-web. [IMG]http://smileys.on-my-web. [IMG]http://smileys.on-my-web. [IMG]http://smileys.on-my-web. :039:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: IJSBLOK op 16 augustus 2013, 12:15:37
CiteerWat mij betreft blijft die technische keuring voor mij een hoop zever
dat ze meer controle doen langs de weg


Tuurlijk, en dan een boete voor handschoenen zonder vingers ?

Of de discussie over een windscherm of een voorruit ?


Blijft een ongelooflijk lastig verhaal, waar de belangengroepen hun tanden in kunnen en moeten zetten ! Daar vallen punten te rapen, niet met een massale opkomst tegen een keuring die Europees al wet is....
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Cruiseman op 7 oktober 2013, 00:35:43
Yep, dat verhaaltje van dat lesuur om met een elektrische fiets te rijden !!!!! Dat meen je nu toch niet ?
Dan denk ik eraan om "au revoir" te zeggen aan België hé. We worden hier uitgeperst dat niet schoon is, den deze die hard werkt betaald voor de luieriken die geen kl... doen.
Democratie noemen ze dat dan  :sign0065:
En het ergste over dat hele controle verhaal is dat wij motorrijders weer in onze portemonnee mogen scheppen, om die slimmeriken daarboven te betalen. Ik moet er niet aan denken, word daar nerveus van  [IMG]http://smileys.on-my-web. [IMG]http://smileys.on-my-web.
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Mon goldwing op 29 november 2014, 15:58:58
Een ruiten wisser kan soms wel voordeel hebben zoals bij de mijne ,ik heb een groot hoog windscherm en dat is soms wel lastig als je dan traag rijd bij regen
verder staat er genoeg licht op om mij s ùavonds en bij nacht te kunnen zien aankomen , ik zeg steeds beter voorkomen dan genezen zie fotokes in fotos dragon wing

groetjes Mon Goldwing
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: wing67 op 12 december 2014, 11:51:18
Op vraag van iemand van GWMCB post ik dit hier even....  :king:

een windscherm is geen voorruit.
Halfvinger handschoenen zijn handschoenen ( art 36) behalve voor franstalige motards ( mitaines" zijn 1/2 en "gants" zijn volledige handschoenen.
Die moeten dus wel complete handschoenen dragen,NL-talingen niet.

dan het puntje vd pinkers : het puntje op de "i" = elk voertuig (uitgezonderd old-timers ) hebben een gelijkvormigheids attest.
Wat vermeld staat is OK, Verbouwen zonder toestemming vd constructeur is niet ok..

Mister anonymus...  :grin:
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: IJSBLOK op 12 december 2014, 20:02:37
Ja, maar verschillende verbouwde motorfietsen hebben een document, een proces-verbaal van goedkeuring voor een "enig voertuig"....

Een ambtenaar kwam vroeger zelfs langs bij de handelaars die veel Amerikaanse import hadden staan....
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: Mon goldwing op 13 juni 2015, 10:28:49
Mistlampen op ne moto: die twee rooi bolle die voor u rijden in de mist da benekik .
Vindt het wel een must om die te hebben ,ze rijden er al genoeg van de baan me hunnen auto.
Ne ruiten veger is wel nodig als je een hoog scherm hebt , had er een op mijne 1500 dragon wing en was wel noodzaak als het regende.
Lichten alles in led formaat ;geeft veel licht en je wordt gezien door andere weggebruikers ,meestal de kinderen van de auto voerder als ze aanwezig zijn.
He paa, maa kijk nen UFO op de baan achter ons.

Gts Mon Goldwing
Titel: Re: Weetjes voor de "trikers"
Bericht door: IJSBLOK op 14 juni 2015, 18:09:39
CiteerHe paa, maa kijk nen UFO op de baan achter ons.

:85: :85: :85: :85: :85: :85: :85: :85: