Weetjes voor de "trikers"

Gestart door IJSBLOK, 13 augustus 2013, 14:14:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

IJSBLOK

Zomaar uit de Belgische wetgeving, het Koninklijk Besluit van 10.10.1974:

Artikel 33. Ruitenwisser
Wanneer een voertuig op meer dan twee wielen is uitgerust met een voorruit, moet de voorruit zijn voorzien van een of meer doelmatige ruitenwissers waarmede voor de bestuurder vanaf zijn zitplaats een voldoend uitzicht wordt verkregen.
Deze ruitenwissers moeten kunnen werken zonder dat zij voortdurend door de bestuurder behoeven te worden bediend

Artikel 34. Ruitensproeier
De voertuigen op meer dan twee wielen die met een voorruit zijn uitgerust moeten van een ruitensproeier zijn voorzien.


Artikel 35bis. Gevaarsdriehoek
De voertuigen met meer dan twee wielen moeten een gevaarsdriehoek aan boord hebben voor het signaleren van een geïmmobiliseerd voertuig of van een op de openbare weg gevallen lading.
De gevaarsdriehoek moet overeenkomstig zijn met de specificaties vastgesteld door het koninklijk besluit van 3 december 1976 inzake de goedkeuringsvoorwaarden van de gevaarsdriehoeken voor automobielvoertuigen
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

wing67

Citaat van: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 14:14:42
Zomaar uit de Belgische wetgeving, het Koninklijk Besluit van 10.10.1974:

Artikel 33. Ruitenwisser
Wanneer een voertuig op meer dan twee wielen is uitgerust met een voorruit, moet de voorruit zijn voorzien van een of meer doelmatige ruitenwissers waarmede voor de bestuurder vanaf zijn zitplaats een voldoend uitzicht wordt verkregen.
Deze ruitenwissers moeten kunnen werken zonder dat zij voortdurend door de bestuurder behoeven te worden bediend

Artikel 34. Ruitensproeier
De voertuigen op meer dan twee wielen die met een voorruit zijn uitgerust moeten van een ruitensproeier zijn voorzien.


Artikel 35bis. Gevaarsdriehoek
De voertuigen met meer dan twee wielen moeten een gevaarsdriehoek aan boord hebben voor het signaleren van een geïmmobiliseerd voertuig of van een op de openbare weg gevallen lading.
De gevaarsdriehoek moet overeenkomstig zijn met de specificaties vastgesteld door het koninklijk besluit van 3 december 1976 inzake de goedkeuringsvoorwaarden van de gevaarsdriehoeken voor automobielvoertuigen

dus laat die keuring maar komen veerle, ik zou toch voorzichtig zijn betreft uitspraken van de motorkeuring, we zijn nog maar een uurtje verder en je word weliswaar al afgekeurd voor een idiote kloteregel, waar niemand wat aan heeft....  :017: :017: :embarrassed:

Veerle

Nogmaals herhalen hier...een" voorruit"  is volledig omlijnd door omkadering en is wind en waterdicht...aangezien op een motor of een trike er dus geen voorruit bestaat...enkel een windscherm is deze regel hier dus zeker niet van toepassing.  :shocked: :shocked: :shocked:
Echte vrienden zijn vrienden die alles van je weten en toch van je houden !

IJSBLOK

Citaat van: webbies wife op 13 augustus 2013, 20:33:42
Nogmaals herhalen hier...een" voorruit"  is volledig omlijnd door omkadering en is wind en waterdicht...aangezien op een motor of een trike er dus geen voorruit bestaat...enkel een windscherm is deze regel hier dus zeker niet van toepassing.  :shocked: :shocked: :shocked:

Van waar komt die definitie van "voorruit" ?
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

wing67

Citaat van: webbies wife op 13 augustus 2013, 20:33:42
Nogmaals herhalen hier...een" voorruit"  is volledig omlijnd door omkadering en is wind en waterdicht...aangezien op een motor of een trike er dus geen voorruit bestaat...enkel een windscherm is deze regel hier dus zeker niet van toepassing.  :shocked: :shocked: :shocked:
mmh... waar staat die definitie geschreven ?? dees is weer voldoende om twijfel te trekken..., maar goed, denk niet dat er iemand om een ruitenwisser komt zagen op een keuring..., maar het punt is..., ze weten wel waarmee ze beginnen, verlichting, pinkers, remlicht, enz..., maar ----> waar eindigd het ..., die blijven bezig met uitvinden, geloof het maar ...  :iagree:

IJSBLOK

Daar heb je 200 % gelijk in, Wing67, en DAAR  moeten die belangengroepen iets aan gaan doen !
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

wing67

Citaat van: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 21:17:53
Daar heb je 200 % gelijk in, Wing67, en DAAR  moeten die belangengroepen iets aan gaan doen !
krijg ik nu ook eens een pluske ...  :017: :017:  :017:  :85: :s_laugh: :08:

Veerle

Definitie van voorruit komt van de politieagent aan onze overkant....op een motor of een trike heb je geen voorruit maar wel een windscherm!
Ze gaan hier inderdaad geen problemen over maken...maar ik vind wel dat ze mogen controleren op veiligheid van remmen en lichten en breuken in het chassis.
Er moet inderdaad gepraat worden met de regering ivm de technische controle....daar ben ik het volledig mee eens!
Volgens onze overbuur is er op geen enkele motor een "standaard" mistlicht voorzien....deze wist me te vertellen dat bij hevige mist geen enkele motor met zijn 2 standaardlichten echt goed zichtbaar is in het verkeer! Stof tot nadenken....mijn gedacht !
Echte vrienden zijn vrienden die alles van je weten en toch van je houden !

IJSBLOK

Volgens mij is uwe overbuur niet helemaal goed geïnformeerd: een motorfiets moet zelfs geen richtingsaanwijzers hebben !

En hoe durft die zich uit te spreken voor alle politiemensen in België  ? Ik kreeg gisteren nog een mailtje van iemand, er was een motorrijder door een collega van uw overbuur opgeschreven omdat hij handschoenen zonder vingers droeg op de motorfiets ! Zijn volgens mij ook handschoenen, ik weet niet hoe ik die dingen anders moet noemen...

Dus ik weet niet of elke politieman die definitie van voorruit en windscherm zo zal hanteren, IK steek daar mijn hand niet voor in het vuur !
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

wing67

dus definitie ! steek de overbuur in een doos en stuur hem naar Zimbabwé  :85: :85: :85: :85: :85:

IJSBLOK

Probleem in onze wetgeving is dat er een hoop definities ontbreken... En dan kan iedereen zijn gangetje gaan, natuurlijk !

bij die foto's van de Rune Rally, daar is er eentje met een windscherm: dat is in kunststof, en niet doorzichtig, dus geen discussie!

Maar als het giet van regenen, ben ik maar wat blij dat ik op de wing achter de voorruit zit, zeker als er geen wind is...
Vectrix L1 is verkocht, snort nu in Portugal rond
Honda Deauville 2015
Honda Goldwing GL1500 1992

op facebook: Van daele LTD

hugske

t'is nochtans simpel hoor , ruiten zijn van glas ( al dan niet gelaagd )  en schermen van plastic.


Mvg

Hugske
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt.

Robert

 :13: :13: :13: :13:
:08: :08: :08:
1200 Aspencade 1985 Satellite Blue Metallic
GONE WITH THE WING

Veerle

Citaat van: IJSBLOK op 13 augustus 2013, 22:11:40
Volgens mij is uwe overbuur niet helemaal goed geïnformeerd: een motorfiets moet zelfs geen richtingsaanwijzers hebben !

En hoe durft die zich uit te spreken voor alle politiemensen in België  ? Ik kreeg gisteren nog een mailtje van iemand, er was een motorrijder door een collega van uw overbuur opgeschreven omdat hij handschoenen zonder vingers droeg op de motorfiets ! Zijn volgens mij ook handschoenen, ik weet niet hoe ik die dingen anders moet noemen...

Dus ik weet niet of elke politieman die definitie van voorruit en windscherm zo zal hanteren, IK steek daar mijn hand niet voor in het vuur !
Wat betreft mijn overbuur zijn collega...daar ga ik mij niet over uitspreken... daar ben ik niet van op de hoogte ... en heeft volgens mij niets te maken met dit euvel!Maar inderdaad handschoenen zonder vingers zijn ook handschoenen...dan moet de wet maar duidelijker zijn! Rob rijd ook zonder vingers bij warm weer! By the way....
Heb juist onlangs ook te horen gekregen van een groep motorrijders dat ze van een café een 50-tal meter verder in groep gingen tanken en 1 motorrijder had zijn handschoenen niet aan gedaan en kreeg daar een boete voor van 50 euro ter plaatse te betalen....terwijl de agent (met begeleider op 2e motor) de groep was gevolgd en zelf zonder handschoenen reed! Hij werd door de groep motorrijders hierover aangesproken. Ze waren tenslotte ook met zijn allen getuigen.....waarop de begeleider toesprak dat ze het beter zo zouden laten dan...maar de "leider" ging door en besloot toch de boete te innen. Ondertussen is er door de hele groep een klacht ingediend over dit voorval...en ze wachten dus nog!
En een motorfiets zonder richtingaanwijzers???? :shocked: :shocked: :shocked: Dat is volgens mij zeker geen definitie van veilig verkeer!
Dus hebben de onderhandelaars volgens mij nog veel werk voor de boeg! En veel te bespreken om de wetgeving optimaal te maken voor ieders veiligheid!
Echte vrienden zijn vrienden die alles van je weten en toch van je houden !

Veerle

Citaat van: hugske op 13 augustus 2013, 22:35:08
t'is nochtans simpel hoor , ruiten zijn van glas ( al dan niet gelaagd )  en schermen van plastic.


Mvg

Hugske
Ja Hugske....dat heb ik ook juist te horen gekregen...windscherm is van plastiek en voorruit bestaat uit glas en is volledig omlijnd en wind en water dicht...volgens mij hebben die besprekingen over de wetgeving nog enkele" uurtjes" nodig of misschien wel dagen om tot een volledig "waterdicht" besluit te komen kwestie de keuring!  :shocked:
Echte vrienden zijn vrienden die alles van je weten en toch van je houden !